close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

על שגעון הדיאטה ועל הדף היומי

עמיר אסוליןכו אב, תשעב14/08/2012

סמים הייתם מנסים כדי ל הוריד משקל? כי אני עוד לא ראיתי משתמש שמן...

תגיות:

קראתי ב- TIME במדור הבריאות על גלולה חדשה בשם : Qsymia . זו גלולת הרזיה חדשה. למעשה , השלישית מהקטגוריה שאושרה החודש על ידי ה- FDA וגלולות מן הסוג הזה יוצאות לשוק חדשות לבקרים . נניח שהיו אומרים לכם שתרופה נגד התקפי אפילפסיה יכולה לעזור להרזיה הייתם מנסים ? וסמים הייתם מוכנים לנסות? למה לא ? בינינו , ראיתם פעם "משתמש" שסובל מעודף משקל ?

על פי האמור בכתבה אלו הם בדיוק שני המרכיבים של התרופה החדשה : פנטרמין -חומר שזהה פרמקולוגית לאמפטמין - סם מעורר, ממריץ , מביא לתחושת אופוריה ו – לא חוקי .

המרכיב השני בתרופה - חומר בשם טומפירמט שמשמש בימים כתיקונם (כלומר , לא הימים האלו) כתרופה נגד התקפי אפילפסיה (הטיפול הראשון לאפילפסיה היה ניתוח להפרדת אונות המוח). גם לה מן הסתם נטייה לבחוש לנו בנוירונים במוח . התרופה יעילה על פי בדיקה כפולת סמיות ואכן מביאה לירידה במשקל. לא יכולתי שלא לתהות מה ההבדל בין זה לבין לצרוך סמים ,למעט העובדה שסמים הם טבעיים יותר. אני לא מבין גדול במדעי המוח (למעט קורס שנתי בפסיכו ביולוגיה) אבל אני לא יכול שלא לשאול את עצמי , האם בשביל להוריד כמה קילו אני אסכים שישחקו לי בתודעה , בדמיון , בתחושת ההנאה (דופמין) , במצב רוח (סרוטונין) , בנחישות , באומץ הלב , בתעוזה, במרץ(נוראפינפרין ) ועוד. עם כל הפרמטרים האלו התרופה הזאת מתעסקת . לא יותר פשוט להתחיל לרכב על אופניים ?

לא , האמת היא שיותר פשוט לקחת גלולה . המטרה העילאית – הרזיה , מקדשת את האמצעים , ומי בכלל צריך תודעה. דרך אגב , מוזכר בכתבה שאחת מתופעות הלוואי של התרופה היא פגיעה ביכולת החלימה . חשבתי שזה סימבולי ...

אבל האמת שזה מתחיל הרבה קודם . זה מתחיל בחברה שאנחנו חלק ממנה . בערכים שנכפים עלינו מבחוץ על פי סטטיסטיקות שקבע מאן דהו . מי אמר שכולנו חייבים להתאים ל – BMI ? ומדוע הערכים הרצויים לסוכר, שומנים, כולסטרול בדם כל הזמן יורדים ? בדיקה מוקדמת מצילה חיים נכון , אבל באמת , איך אפשר תחת מעקב תמידי , בדיקות וטבלאות פשוט לחיות ? ואיך אפשר לחלום , לשאוף ?

האמת שאין בעיה, כי התרופה תמנע ממך את הצורך לחלום , כאמור. מי שלא חולם , גם לא מצליח לראות את החיים מפרספקטיבה קצת אחרת ולשאול : למה זה כך ? זה חייב להיות כך ? למעשה , הוא לקוח מצויין לחברת התרופות (זה נדוש אבל נכון). בשבוע שעבר סיפרה לי מטופלת שכמות השומנים בדם קצת עלתה , אז הרופא הציע לה תרופה. " לכמה זמן ? " היא שאלה . " לכל החיים " ענה הרופא , " את עוד צעירה . קחי את זה כרפואה מונעת " .

יש הרבה סיבות לאכילת יתר – לחץ, דיכאון, תחשה של ריקנות , של חוסר משמעות . והחיים (המיסים ,הדלק ,איראן ) בכלל לא קלים ונראה שיכולת ההתמודדות פוחתת. מדוע ? אמר פעם ניטשה : "כל מי שיש לו למה למענו יחיה , יוכל לשאת כמעט כל איך ". בתוך כל קלחת המציאות הזאת , הבליחה השבוע קרן אור בדמות סיום מחזור הדף היומי . עקבתי קצת אחרי הדיווחים. ראיתי אנשים עם משמעות בחיים . לא רק להתקיים – לחיות . להתחייב למפעל שנותן רק תגמול רוחני . שמשפיע על התודעה- אבל בצורה חיובית . שממלא את הנפש באור של סיפוק , של שמחה , של תורה . אז אולי , במקום גלולת פלא נעשה עוד מעשה טוב, נלמד עוד משהו " לשמה " , לא לצורך גמול .

והגמול ? גם הוא בא יבוא.

קישור לכתבה ב- TIME : http://healthland.time.com/2012/07/18/qsymia-what-you-need-to-know-about-the-new-diet-pill/?iid=hl-article-editpicks

עמיר אסולין  הוא מטפל ברפוּאה סִינִית – בוגר התמחות דו שנתית ב "פסיכיאטריה אינטגרטיבית" בביה"ח העמק .בוגר פסיכולוגיה.
פלא' : 050-6909872 עוד מאמרים בנושא גוף-נפש שחלקם פורסמו בעבר:SINITAMIR.WORDPRESS.com

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה